Věda a technika, nadšení, spolupráce, entuziasmus a mnohem víc, to všechno se skrývá pod názvem soutěže First LEGO League.
První kolo soutěže začíná vždy v září, trvá přibližně 8 týdnů a má dvě části – stavbu a programování robota, a výzkumný projekt.
Studenti během této doby pracují na řešení výzkumu a zároveň navrhují, staví a programují svého vlastního robota, jehož úkolem je splnit na hracím stole v časovém limitu 150 sekund co nejvíce zadaných úkolů, tzv. misí.
Všechny úkoly, jak pro výzkumný projekt, tak pro hru robotů, mají celosvětově jednotné zadání.
Jako každý rok se FLL účastníme i my. Programujeme roboty z lega, které každý známe z G1A. Je to celosvětová soutěž a opovážím se tvrdit, že je ve výsledku hodně zajímavá. Každý ročník dostane nějaké téma, v minulosti třeba potravinový faktor, lidské tělo nebo senioři. Letošní téma bylo nazváno jako Přírodní katastrofy, v našem podání přímo Lesní požáry. Jako hlavní část soutěže označím Robot game. Ovšem to není vše, hodnotí se taky týmová spolupráce a design robota.
A teď k tomu výzkumu…
Mysleli jsme si, že k lesnímu požáru přiletí hasičské letadlo, poleje ho vodou a je po ohni. Z omylu nás vyvedl pan Ing. Karel Kolomazník, který léta pracoval jako letecký hasič – od letošního roku nejsou finanční prostředky na tento způsob hašení, základny nejsou v pohotovosti, jen v nouzi může pomoci policie se svými vrtulníky.
Po zjištění, že už se požáry v Česku letecky nehasí a následujícím zděšení, jsme se rozhodli udělat něco s prevencí. A co je lepším nápadem než mateřské školy? V euforii ze skvěle vymyšleného plánu jsme se vydali do mateřské školy Pohádka s tím, že z nás budou vyjančení ještě týden a budou na nás koukat s obdivem a úctou.
Opak byl pravdou! Vyřadili nás ze hry, věděli toho až moc. Fakt, že malé dítě předškolního věku vysvětluje studentovi gymnázia, že sklo může po dopadu slunečních paprsků v lese fungovat jako čočka a podpálit tím les, mě naprosto překvapil. Ve výsledku jsme získali mnoho krásných obrázků a dobrý pocit, že jsme něčím přispěli lidstvu.
Mohu s přehledem říct, že v Robot game jsme na tom s naším „dvojitým podvozkem“ lépe než s výzkumem.
Nezbývá nám nic, než poděkovat Mateřské škole Pohádka za možnost uskutečnění tohoto zážitku potřebného pro náš výzkum.
Anna Hojgrová, Gyza team