Exkurze do Chválkovic

V úterý 3. 11. 2009 se zájemci o ekologii z řad studentů našeho gymnázia vydali pod vedením paní učitelky Opravilové do Olomouce, kde se přímo ve chválkovické sběrně seznámili s problematikou třídění a recyklace plastů.

Po relativně krátké cestě vlakem jsme se všichni šťastně sešli ve vestibulu olomouckého nádraží, a protože naší výpravě nic nestálo v cestě, hromadně jsme se vydali směrem ke Chválkovicím. Pod vedením zkušeného studenta z 3.A, cestovatele Martina Blažka, se nám podařilo překonat počáteční potíže, jako například najít nejen správné číslo tramvaje, ale také nastoupit do té, která jela požadovaným směrem, zorientovat se v mapě a za půlhodinku stanout před branami chválkovické sběrny. Půlhodinku čekání na pracovníka, který se nám následně měl věnovat, jsme si krátili hrou s  názvem P-R-U-Ž-I-N-K-Y. Přeci jen, skupinka „gympláků“ poskakujících uprostřed parkoviště, to se jen tak nevidí.

Poté, co se nás ujal zdejší pracovník, jsme se konečně dostali do nitra dění – k linkám, na kterých probíhalo ruční třídění plastů na PET-láhve, igelity, ostatní plasty a nepoužitelné materiály. Tady jsme se také dozvěděli, jak máme plasty správně třídit, že kelímky od jogurtů není nutné vymývat, ale zato bychom měli například sešlapávat již zmíněné plastové láhve. Byli jsme také podrobně informováni o tom, kam plasty ze zdejší sběrny putují, a že se z nich může vyrábět například oblečení, silonky,ale také stavební materiály. Okrajově jsme zabrousili také k ekonomické stránce této problematiky. Zjistili jsme, které procesy jsou schopny alespoň zaplatit samy sebe a které jsou naopak prodělečné. Náš průvodce se také velice krátce zmínil o třídění a recyklaci dalších materiálů, jako je sklo, a vysvětlil nám, proč je důležité dbát na správnou likvidaci elektroniky.

Netrvalo dlouho a náš čas ve zdejší sběrně vypršel. Plni nových poznatků jsme zamířili zpět na vlakové nádraží a odtud do svých domovů. Myslím, že tato exkurze měla své kouzlo snad právě proto, že se jí účastnili pouze ti studenti, kteří projevili o probírané téma zájem. Přesto, že nebylo položeno rekordní množství dotazů, nenašel se nikdo, kdo by výklad nebo celkový průběh exkurze nějak narušoval.

Radka Blažková, 7.B

exkurze-chvalkovice